Thursday, October 30, 2008

Back from Japan ・日本に行ってきました

It's been almost 2 months from the last posting... I was in Japan from mid Sep. and came back a few days ago. So much has happened! Where should I begin... Oh, my last day at the market went well. I had a busy yet fun filled summer thanks to the market. Can't wait for the next season. I had another awesome pottery lesson with Meaghan before leaving for Japan. She showed me how to throw bowls, how to use ribs and other tools, and more on centering. I will glaze and fire the pieces I made during the lesson, as soon as kids and I get over jet lag :-) Japan trip was so much fun! We took a trip on a bullet train to the western Japan to visit friends, and Ron's surf buddy took us along for a surfing trip to Izu. We spent rest of the time to see friends and family. They are the ones who made this trip so special. I want to thank every one of them. Another special person I met was Mr. Munakata, who not only teaches pottery classes, but mixes and sells his own glaze. My best friend, Rica, has been taking his class for 12 years. I was stunned by the number of different glazes he creates. Over 150 beautiful colors! I ordered a few and brought them back to the states (All his glaze is made to order! Mr. Munakata, who used to be a chemist at a pharmaceutical company, says that he doesn't keep them in stock because glaze works better if it's fresh). Since the glaze is made to work best at slightly higher temperature (cone 7 or 8, which Japanese potters typically use), I need to experiment a bit. Can't wait to test them out! I need to add a little on Mr. Munakata: an awesome potter, glaze maker, who can also read bar codes... He has the "mad scientist" look to him, and he is always working on gazillions of projects, from making preserved flowers to collecting model trains. He is so kind and charming, that anyone who meets his would be hooked :-) I am so looking forward to email him the result of my glaze experiments. I hope the jet lag will go away soon...

前回の書き込みから2ヶ月もたってしまいました。 9月中旬から1ヵ月半、日本に里帰りしていました。いろんなことがあって、どこから始めたら良いものやら、、、 マーケットの最終日はまずまずの出来でした。 マーケットのおかげで、忙しいながらも楽しい夏でした。 来年のシーズンが始まるのが楽しみだな。 日本へ発つ前に、ミーガンさんのレッスンを受けることもできました。 大きめのボールをへらなどを使って作るやりかたや、中心をとるときのコツを教えていただきました。 私と子供達の時差ぼけが治り次第、そのときに作った作品を焼きます。 楽しみです! 日本の旅はと~っても楽しかったです。 新幹線で関西のお友達に会いに行ったり、Ron の親友が伊豆までのサーフィン旅行に連れて行ってくれたりで幕を開け、その後は懐かしい友達や家族と過ごすことができました。 友達・家族の皆さんのおかげでこの旅がとても楽しく思い出深いものとなりました。 皆さん、ありがとうございました。 もう一つ、特別な出会いがありました。 むなかた先生は、陶芸教室を教えるだけでなく、御自身で釉を作って日本中に販売していらっしゃいます。 私の親友、りかちゃんも、12年ずっと先生の教室へ通っています。 先生がお作りになる釉の種類の多さにびっくりしました。 150以上あるそうです! 私も気に入った3色と化粧土を購入して、オレゴンに持ってかえりました。 (むなかた先生の釉は注文があってから作られます。 以前製薬会社の技術者であった先生は、釉は新鮮なほうが良いので、在庫は置かない、とおっしゃっていました) 釉はアメリカで一般的に焼かれる温度よりも高い温度で一番良い結果が出るように作られているので、(日本ではアメリカよりも高い温度で陶器を焼くそうです)私の粘土と温度に合うかどうかの実験が必要です。 どんな結果がでるか楽しみだな! ちょっとここで、、、素晴らしい陶芸家であり、釉作りの名人であり、そしてバーコードも読んでしまうむなかた先生について書きたいと思います。 先生は御茶ノ水博士のようなルックスで、いつもたくさんのプロジェクトに楽しそうに熱中しています。 私が訪ねたときには、プリザーブドフラワー(綺麗です)作りや、鉄道模型(かなり本格的です)を見せてくださいました。 とっても優しくて、魅力たっぷりの先生には、会う人みんなぐっときてしまいます。 これから釉の実験結果をメールでやりとりするのが楽しみです。 スタジオで作業ができるように、時差ぼけ治ってくれ~。 

No comments: